تحلیل گر شبکه

تحلیل گر شبکه (نتورک آنالایزر یا Network Analyzer) چیست؟
تحلیلگر شبکه وسیله ای برای اندازه گیری پارامترهای شبکه در شبکه های الکتریکی می باشد. از آن جا که اندازه گیری پارامتر S (پارامتر پراکندگی) در فرکانس بالا آسان می باشد، سنجش این پارامتر با این دستگاه صورت می پذیرد. پارامترهای دیگر مانند پارامتر امپدانس، ادمیتانس و هیبیرید نیز قابل اندازه گیری می باشد. تحلیل گر شبکه عموماً برای شبکه های دو قطبی مانند تقویت کننده ها و فیلترها مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این تجهیز برای شبکه های با دهانه های بیشتر نیز قابل استفاده است.

پارامترهای پراکندگی یا پارامترهای S رفتار الکتریکی شبکه‌های الکتریکی خطی را در شرایط مانا توصیف می‌کنند. این پارامترها در الکترونیک ، طراحی سامانه‌های مخابراتی و به خصوص در مهندسی مایکروویو کاربرد دارند.
علاوه‌بر پارامترهای S، پارامترهای مشابه دیگری نیز برای توصیف این شبکه‌ها وجود دارند، مانند پارامترهای Y، پارامترهای Z، پارامترهای H، پارامترهای T و پارامترهای ABCD . تفاوت پارامترهای S با بقیه این است که این پارامتر به جای استفاده از شرایط مدار باز ـ اتصال کوتاه برای تعیین ویژگی‌های مدار، از بارهای تطبیق‌شده (matched load) استفاده می‌کنند. این نوع پایان دادن خط، در بسامدهای بالا بسیار راحت‌تر از مدار باز یا اتصال کوتاه است. پارامترهای S با مفاهیم موجِ رسیده، بازتاب شده و گسیل‌شده در ارتباط هستند که در بسامدهای بالا هم به راحتی قابل اندازه‌گیری می‌باشند. این پارامترها توان را اندازه می‌گیرند. با وجود اینکه پارامترهای پراکندگی در هر بسامدی قابل استفاده هستند، بیشتر در فرکانس‌های رادیویی (RF) و ریزموج که در آن‌ها کار با توان و انرژی امواج، بسیار ساده‌تر از ولتاژ و جریان است کاربرد دارند.
ویژگی‌های زیادی از شبکه‌ها مانند بهره، تلفات بازگشت ، نسبت موج ایستان ولتاژ (VSWR)، ضریب بازتاب و پایداری تقویت‌کننده‌ها، برحسب پارامترهای S قابل بیان است. این پارامترها به صورت یک ماتریس از اعدادِ (در حالت کلی) مختلط قابل نمایش هستند.
تنها وسیله قابل استفاده برای اندازه گیری پارامترهای S دستگاه تحلیل گر شبکه (نتورک آنالایزر) می باشد.
تحلیل گر شبکه از تجهیزات اساسی در صنایع الکترونیک و مخابرات جهت تحلیل و بررسی سیگنال های با فرکانس بالاست. ازین جهت تهیه محصولات با کیفیت و مطمئن با قیمت مناسب همواره چالش اساسی سازمان¬ها و ارگان¬ها، دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی بوده است. شرکت هامون طیف ارتباط که کار خود را از سال 1385 در زمینه تجهیزات اندازه گیری الکترونیک و مخابرات شروع کرده و با همکاری موثر با دانشگاه های برتر کشور به فعالیت خود ادامه می دهد، انواع تحلیل گر طیف، تحلیل گر شبکه، اسیلوسکوپ و سیگنال ژنراتور های متعددی را با کاربری های مختلف که عموما برای دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و یا سازمان¬ها و ارگان¬های خاص مناسب است از معتبرترین برندهای بین المللی مانند Keysight (Agilent) و Rohde & Schwarz و … وارد کرده و اقدام به تامین نیاز مشتری از طریق مشاوره های حضوری و غیر حضوری با کارشناسان متخصص و خدمات پس از فروش مطمئن کرده است.